Rize’de feci kaza…
Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinden akşam saatlerinde havalanan pilot Mehmet Demirci’nin idaresindeki M20J tipi tek motorlu uçak, Rize’ye iniş yapmak üzereyken bilinmeyen bir nedenle kaza kırıma uğradı.
Kazanın bildirilmesinin ardından birçok ekip, uçağın enkazına ulaşabilmek için seferber oldu.
Gece görüş kabiliyetli iki askeri helikopter ile gerçekleştirilen arama çalışmaları için, çevre illerdeki AFAD ekipleri de görevlendirildi.
PİLOT HAYATINI KAYBETTİ
Kaçkar Dağları’nın zirvesinde Jandarma Komando Arama Kurtarma Timi ve İkizdere Arama Kurtarma ekibi, uçağın enkazına saat 06.24 itibarıyla ulaştı.
Yapılan incelemelerde, kazayı ihbar eden tek kadın yolcu Hicran Kaya’nın yaralı olduğu, pilot Demirci’nin ise hayatını kaybettiği belirlendi.
ENKAZIN BULUNMA ANI
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, X platformu üzerindeki resmi hesabı üzerinden kazaya ilişkin paylaşımda bulundu.
Bakan Yerlikaya, uçağın enkazının bulunduğu anların videosuna da yer verdiği paylaşımında şu ifadeleri kullandı:
“Elim uçak kazasında hayatını kaybeden pilot Mehmet Demirci’ye Allah’tan rahmet, uçakta yolcu olarak bulunan ve yaralı olarak ulaşılan Hicran Kaya’ya acil şifalar diliyorum.
Kazanın meydana geldiği andan itibaren gece boyunca arama kurtarma çalışmalarını koordine eden başta Rize Valimiz Sayın İhsan Selim Baydaş olmak üzere Erzurum Valimiz Sayın Mustafa Çiftçi’ye, Bayburt Valimiz Sayın Mustafa Elldivan’a, kaza yerini bulan JAK ekiplerimize, arama kurtarma çalışmalarına katılan Rize, Bayburt ve Erzurum il AFAD, Jandarma, UMKE, 112 personelinize; AKUT, KDRK ve İDAK ekiplerine teşekkür ediyorum.”
AFAD ARAMA ÇALIŞMALARININ DETAYLARINI PAYLAŞTI
İçişleri Bakanlığı’na bağlı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) da, meydana gelen kazanın ilk anlarından itibaren yapılan arama çalışmalarının detaylarını paylaştı.
AFAD’ın açıklamasında şu bilgiler yer aldı:
“Eskişehir İli Sivrihisar İlçesinden havalanarak Rize’ye gitmekte olan ve içerisinde 2 kişinin bulunduğu bir uçağın 02.07.2025 günü saat 18.18’de Erzurum-Rize arasında düştüğü bilgisi alınmıştır.
Olay yerine;
Bayburt, Rize, Erzurum, Artvin ve Erzincan AFAD ekiplerinden 14 araç, 4 drone, 57 personel, Milli Savunma Bakanlığı’ndan 2 kurtarma helikopteri, Jandarma Genel Komutanlığı’ndan 2 keşif uçağı, 110 personel ve arama köpekleri, Emniyet Genel Müdürlüğü’nden 1 İHA, 2 araç, 5 personel, 112 Acil Sağlık ve UMKE ekipleri, STK’lardan 6 araç ve 34 personel yönlendirilmiştir.
“YOLCU YARALI, PİLOT HAYATINI KAYBETTİ”
Termal ve gece görüş kameralı drone ve hava araçları ile ihbarın alındığı bölgede gece boyunca arama kurtarma çalışmaları sürdürülmüş olup, sabah saatlerinde düşen uçağa ulaşılmıştır.
Uçakta pilot konumunda olan vatandaşımızın maalesef hayatını kaybettiği tespit edilmiştir, yolcu konumunda olan vatandaşımız ise yaralı olarak kurtarılmıştır.
Hayatını kaybeden vatandaşımıza Allah’tan rahmet, yakınlarına başsağlığı; yaralı olarak kurtarılan vatandaşımıza acil şifalar dileriz.”
‘YARDIM EDİN ÖLÜYORUZ’
Acil çağrıda bulunduktan sonra DHA muhabirinin telefonla ulaştığı yolcu Hicran Kaya, “Uçağımız dağa çarptı. Nerede olduğumuzu bilmiyorum. Yardım edin ölüyoruz.” diyerek, hayati risklerinin bulunduğunu ifade etti.
TEK BAŞINA DÜNYA TURUNA ÇIKMIŞTI
Pilot Mehmet Demirci’nin 2008 yılından itibaren aktif uçuş yaptığı öğrenildi.
Tek başına dünya turu yapmak için tek motorlu uçakla yola çıkan Demirci’nin, Rize’de yolcusu Hicran Kaya’yı bırakıp, seferine devam etmeyi planladığı ifade edildi.
Demirci, dünya turuna çıkmadan önce gazetecilere açıklamalarda bulunmuştu.
Uçuş öncesinde basın mensuplarına konuşan Demirci, bu yolculuğun çocukluk hayali olduğunu ve farklı coğrafyaları kendi uçağıyla görmek istediğini dile getirmişti.
DÜNYA TURUNDAN ÖNCE RÖPORTAJ VERDİ
Mehmet Demirci, Eskişehir’de Sivrihisar Havacılık Merkezi’nde dünya turuna çıkmadan önce gazetecilere açıklama yapmıştı.
Uçakla dünya turuna çıkma fikrinin çocukluk hayali olduğunu belirten Demirci, “Bu dünya turu çocukluk hayalimdi. Uçak alırken özellikle seçici olmaya çalıştık çünkü uçağımızın verimliliği, hızı ve menzilinden dolayı özellikle dünya turlarında tercih edilen bir uçaktır.” demişti.
DÜNYA BARIŞI İÇİN BU YILI TERCİH ETMİŞ
Uçağın tüm gerekli bakım ve hazırlıklarını yaptıklarını anlatan Demirci, bir yıl süren hazırlık aşamasından geçtiklerini anlatarak, şöyle devam etmişti:
“Bu hazırlık sürecinde uçağımızın geçeceği güzergahlar, oradaki havaalanları, alacağımız yakıtlar, havaalanlarının uçağımıza uygunluğu ve uçuş sahalarındaki gerekli izinler ancak 5-6 gün önce neticelendi.
Bu dünya turunu 2025 yılında yapmamızın en büyük nedeni dünyada çok fazla savaş ve çatışma oluyor, bizim için en önemli şey dünya barışıdır ve bunun yanında Türk Hava Kurumumuzun Atatürk tarafından kuruluşunun 100’üncü yıl dönümü, o yüzden bu dünya turumuzu Türk Hava Kurumu ve dünya barışına adayacak şekilde hedefledik. Buraya uçuşumuz ilk ayağımızdı. Türkiye’de bu tip dünya turları çok yabancı, biz Türk pilot ve Türk bayraklı uçak olarak bunu ilk defa deniyoruz.
RİZE’DEN KAZAKİSTAN’A GİDECEKTİ
Buradan kalktıktan sonra akşam Rize’de duracağız, ondan sonra Kazakistan Aktau’ya geçeceğiz. Kazakistan’da iki durağımız var, sonra Rusya, Moğolistan, Kamçatka Yarımadası, Bering Boğazı, daha sonra da Alaska’ya geçeceğiz. Daha sonra soğuk bölgelerden güneye doğru, Amerika’ya gideceğiz.
Amerika’da 21-27 Temmuz tarihleri arasında yapılacak çok büyük bir havacılık etkinliği var. Dünyanın her tarafından yaklaşık 15-16 bin uçak katılıyor. Orada da yine Türk bayraklı ilk uçak olarak gitmeyi düşünüyoruz. Hedefimiz oralarda da Türk’ün adını, Türk pilotlarını ve Türk uçaklarının adını duyurmak istiyoruz. Orada bir hafta kaldıktan sonra New York, Kanada üzerinden Grönland, İzlanda, İskoçya ve Hollanda’dan Avrupa’ya geçişimiz olacak.
Avrupa’dan sonra da tekrar aynı güzergahtan geri döneceğiz. İlk kalkış meydanımız Çorlu Atatürk Havaalanı’ydı, son iniş noktamız da orası olacak. Daha sonra da Yeşilköy’e geçeceğiz.
Yaklaşık 32 durağımız olacak. Toplamda 160 saat civarı havada süre geçireceğiz. Yaklaşık olarak 38-40 güne tekabül ediyor ama dediğim gibi hava şartları uygun geldiği sürece olacak. Temmuz ayını seçmemizin esprisi de bu, kutuplar dahil her yerde hava güzel oluyor. Uzun yılların istatistiklerini kontrol ettik. Yani temmuz ve ağustos iyi aylar.”